MIT TEHETSZ, HA NEM MEGY A MATEK?


Nem megy a matek? Nehézséget okoznak a számok? Mit tehetsz?
Ha hosszú ideje nézed, hogy gyermekednek nem megy a matek, küzd a számolással, talán már korrepetálásra is jár – akkor ez az írás most Neked szól.

Tanulási nehézségek – nem megy a matek?

Fontos, hogy figyelembe vedd, nem minden gyermek születik matekzseninek. Sőt, vannak gyerekek, akiknek eleve nehezebben megy – fontos tehát kizárni a diszkalkuliát, mint okot. Azonban, ha a gyermekednek nincs ilyen problémája, a matek mégis nehezen, vagy egyáltalán nem megy, vannak lehetőségeid, amikkel segítheted.

Nem megy a matek – fiú vagy lány?

Bár az oktatási rendszer nem veszi figyelembe, a gyermekek mégis eltérő ütemben, eltérő módon fejlődnek. A matematikához szükséges készségek például a lányok esetében később fejlődnek ki – ez teljesen normális, szóval ha a kislányod elsőben-másodikban még nem mutat túl nagy aktivitást matekórán, ne keseredj el. 9-10 éves korukra a lányok általában behozzák a lemaradást.

Ha nem megy a matek – mit tehetsz?

Tanuljátok játékosan a matekot!

Bár közhelynek tűnhet, de az a helyzet, hogy a gyerekek játék közben tanulnak a legtöbbet. A számfogalom kialakulásához például nagyszerűek a társasjátékok, minél több dobókockával játsszátok, annál többet segít.
Miért segít a játék a tanulásban?

A társasjáték segít a számfogalom kialakulásábanMilyen játékok segíthetnek a matek tanulásában?

A számfogalomhoz, az összeadáshoz

A számfogalom kialakításához, az összeadáshoz és ezek fejlesztéséhez a legjobb módszer a társasjáték. Minél több dobókockával játsszátok, annál többet segít!
További kockajátékokat is játszhattok – sőt a hagyományos társasjáték szabályait is módosíthatod, a tanulási nehézségnek megfelelően. Például: míg ovis és elsős kisgyerekkel a számokat összeadjuk, másodikos-harmadikos játék során már szorozhatjuk is.
Lányoknak igen hasznos játék még a “boltos játék”, vagyis az, hogy az egyik játékos a vásárló, a másik pedig az eladó. Még jobb, ha a játékot valódi aprópénzzel játsszátok, egyrészt, mert többet kell számolni, másrészt mert valóságosabb.

Segítség a kivonáshoz

Itt is minden játék jó, amivel szórakozhat a gyermek – így játék közben észrevétlenül tanul. A napnak akár minden részében részt vehet a játék – például:
  • a közös étkezésnél megszámoljuk, hányan fogunk ülni az asztalnál. Kiszámoljuk, hogy hány pohár, tányér, kanál, villa és kés kerül az asztalra. Tovább játszhatunk a gondolattal: ha valaki nem lenne itthon, akkor hány evőeszköz kerülne az asztalra? Ha egy ismerős család jönne vendégségbe, hány plusz evőeszközt kellene az asztalra tenni?
  • vásárlásnál: ha fejenként 3 tojást kell számolnunk a rántottához, akkor összesen mennyit vegyünk? (De ha a tojást nem szereti a gyermeked, az sem gond, helyettesíthető bármilyen élelmiszerrel.)
  • Haladó tipp: ha a gyermek meg tudja mondani, mennyi a visszajáró, akkor az az övé 🙂
Ami fontos, hogy a számok számítsanak. Mert akár hiszed, akár nem: a matek tanulás egyik legnehezebb lépcsőfoka az, hogy a gyermekek nem látják, mi közük van a számoknak a valósághoz.

Nem játék, de sokat segít

Ez pedig nem más, mint a dicséret, a pozitív megerősítés. Tanító ismerőseim többségének az a tapasztalata, hogy nagyon sok gyermek tudja a választ, csak nem meri megmondani. A gyermek önbizalmát, bátorságát pedig semmi mással nem lehet jobban fejleszteni, mint őszinte elismeréssel.

Egy kis segítség a matek tanuláshoz: